Wonderen(?) van mensen en van natuur - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Erikendieke - WaarBenJij.nu Wonderen(?) van mensen en van natuur - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Erikendieke - WaarBenJij.nu

Wonderen(?) van mensen en van natuur

Door: Erik

06 Juni 2014 | Thailand, Chiang Mai

Na onze ontspanningsweek op Koh Samed kriebelde het weer bij ons om wat nieuwe dingen te gaan ontdekken. De eerste culturele stop was Kanchanaburi; een stad met een verleden vol problemen en een natuur om te bewonderen. De beruchte Dodenspoorweg die tijdens de WOII werd aangelegd door 30.000 PoW (Prisoners of War) en 100.000 Aziatische arbeiders begint dichtbij Kanchanaburi. Door de grove behandeling van de werkers zijn er van beide groepen ongeveer de helft gestorven voor dat de spoorweg af was. Een vol dagprogramma was het om bezoeken aan musea, begraafplaatsen en de Bridge over the river Kwai te doen. Na een dag ondergedompeld te zijn in de wat lugubere geschiedenis hebben we de dag daarna wat leukers gedaan; op de (gehuurde) scooter naar de Erawat waterfalls! Een prachtig natuurpark wat draait om een waterval die op 7 verschillende plateaus geweldige zwempoelen maakt. Grappig genoeg zitten in die poelen de grotere neven van de zgn. Doctor Fish in NL... Wat resulteerde in een bizar kietelachtige ervaring voor mij en een 'ik-ga-niet-dat-water-in-en-als-je-me-duwt-heb-je-een-groot-probleem' houding van Dieke.
Ons guesthouse in deze stad was echt geweldig, heerlijke bedden, geweldig ontbijt en een goeie sfeer met reizigers. Maar de eigenaar was de 'icing on the cake'; super enthousiaste man die behulpzaam was en ons helemaal thuis liet voelen.

De volgende stops waren Ayutaya en Sukhothai, oude hoofdsteden van net zo oude koninkrijken van Siam
(nu Thailand). De steden lijken op elkaar maar ook weer niet, de meest iconische plekken zijn natuurlijk de de afbrokkelende tempels. Maar in Ayutaya staan ze in de nieuwe stad en in Sukhothai zijn ze afgezonderd in een historisch park, wat allebei weer een andere sfeer en indruk geeft. Wat wel weer hetzelfde was is dat we in beide steden zoveel hebben gezweet in 3 dagen als jullie aankomende zomer in zijn geheel gaan doen. Na al dat gezweet hebben we ons eens laten verwennen met een echte Thaise massage door echt lieve en kundige vrouwtjes. Als je 'lieve en kundige vrouwtjes'vervangt door 'gruwelijke en hardhandige martelaarsters', klopt het misschien beter (ontspannend was het wel en een ervaring zeker!).
Sinds gisteren zijn we in Chiang Mai en vandaag hebben we een Thaise kookcursus gedaan: Heerlijk genieten was het dus voor ons.

Het volgende verslag proberen we weer wat sneller te plaatsen :)
Ps. Cardreader is bijna in bezit dus de foto's van de nieuwe camera komen eraan!

• 07 Juni 2014 - 16:50

Hanneke:

Haha wat leuk om te lezen! Toffe dingen doen jullie zeg! Ben benieuwd naar de foto´s van de waterval en de kriebelende visjes. Ik zou er ook niet in gaan hoor Dieke, maar Erik is natuurlijk heeeel stoer :P Geniet ervan daar!! Liefs, Hanneke

• 07 Juni 2014 - 16:52

Ad:

Hallo ontdekkingsreigers"

Mooie verhalen en voor ons ook herkenbaar door onze reis door Thailand.
    Vergeet in Chang Mai vooral niet om op de markt allerlei heerlijk gefrituurde insecten te proeven!

Veel plezier verder!

Groeten Pa.

• 08 Juni 2014 - 08:51

Jaimy:

Hahahaha moest wel lachen om Dieke met d'r "ik ga er niet in".
    Klinkt weer allemaal top! Echt leuk om te lezen!
    Kus!

• 08 Juni 2014 - 10:44

Vincent:

Hallo Erik en Dieke,

Zo! Even alles bijgelezen! Heerlijk om te lezen en veel herkenning!

Geniet er nog van!

Grtn,

Vincent

• 08 Juni 2014 - 11:45

Vicente :

Gegroet aardbewoners!

Leuk om dit te lezen! Elke dag zie je weer wat anders, geniet ervan!

Gr,

El Espanol

• 08 Juni 2014 - 13:47

Diny Van Marion:

Hallo Erik en Dieke. Wat leuk om zo te lezen wat jullie allemaal gezien hebben en meemaken. Fijn dat jullie dat samen mogen meemaken. Dat doet ook wel wat met je relatie zou ik me kunnen voorstellen. Vanmorgen, in de Pinksterdienst, waarin Susan belijdenis deed, voelden we ons ook even met jullie verbonden. Dieke, gecondoleerd met het overlijden van je oma. Dat is vast moeilijk nu je niet hier naartoe kunt. Sterkte verder en goeie reis verder. Geniet er maar van want dit is heel uniek denk ik.

• 08 Juni 2014 - 18:47

Gera:

Hoi,
    de afgelopen week veel aan jullie gedacht. Ondanks al het mooie en bijzondere wat jullie meemaken hadden jullie nu toch even zo'n gevoel van terug te willen gaan, kan ik me zo voorstellen...
    ik geniet van jullie reisverhalen, ik hoop dat jullie kunnen blijven genieten van de reis en van elkaar!

• 09 Juni 2014 - 08:54

Ineke:

Hoi Erik en Dieke,

Wat maken jullie een hoop leuke dingen mee! Leuk om die te lezen!
    Snap het best dat je niet in dat water gaat hoor Dieke, doet me een inderdaad denken aan die bakken met visjes waar mensen de voeten in stoppen, moet er niet aan denken!!
    Heel veel plezier nog en flink genieten daar
    groetjes Ineke