Nieuwbouw, Treinen en Menigtes - Reisverslag uit Xi'an, China van Erikendieke - WaarBenJij.nu Nieuwbouw, Treinen en Menigtes - Reisverslag uit Xi'an, China van Erikendieke - WaarBenJij.nu

Nieuwbouw, Treinen en Menigtes

Door: Erik

01 Mei 2014 | China, Xi'an

De afgelopen dagen in Shanghai waren heel wat anders dan die in Beijing, van de stad die eigenlijk nog communisme uitstraalt en tegelijkertijd Keizerlijk is naar een stad die kapitalisme zo heeft omarmt dat het er op New York begint te lijken. Gigantische boulevards, immense winkelstraten met bijpassende neonverlichting en torenhoge wolkenkrabbers die op dit moment worden vervangen door nóg hogere gebouwen. In ongeveer 30 jaar is bijna alles vernieuwd hier.
Naast de nieuwbouw blijft het natuurlijk wel nog China; rare dingen zijn er op elke straathoek te zien; een schoenenpoetster zo opdringerig dat ze m'n schoenen al lopend aan het insmeren was totdat ik er vanaf kon komen. Nog vaker (tot 3 keer toe) benaderd door hele vriendelijke Chinezen met een verbazingwekkend goed Engels niveau of we 'lekker thee wilden drinken' in een tentje waar ze gisteren waren geweest. Nou, niet dus; stelletje oplichters. Ook hier hebben we veel dingen uit het oude China van de Keizers en daarvoor gezien. Van een gigantisch museum tot een familie tuin uit de een-na-laatste (Ming) dynastie. Hoogtepunt was wel het bekijken van Shanghai vanaf het World Finance Center (voor mij in ieder geval), het nu nog hoogste gebouw in de stad.
Gisterenochtend om half 10 zijn we de trein ingestapt om door te reizen naar Xi'an (daar is o.a. Het terracotta leger te vinden). Na 20 uur in redelijk comfort, tot onze eigen verbazing, zijn we hier om 6 uur 's ochtends aangekomen en we zijn aangenaam verrast door ons nieuwe hostel, vooral qua voorzieningen is het uitstekend. Vandaag al een stukje van de stad verkent met als hoogtepunt het islamitische gedeelte van de stad; een grote markt door alle kleine straatjes verbonden waar ongelofelijk veel dingen worden verkocht. We hebben hier heerlijk geluncht en ik heb een Rolex voor een luttele 30RMB op de kop getikt. Morgen eens kijken naar wat een van de beruchtste Keizers van China mee heeft genomen naar zijn graf; een heel aardewerken leger.

• 01 Mei 2014 - 15:06

Annique:

Bijzonder he die tegenstrijdigheden tussen twee steden in hetzelfde land. Klinkt allemaal weer als een hoop leuke/mooie dingen!

• 01 Mei 2014 - 16:26

Lijda:

Jullie hebben het echt niet vervelend zo te zien . Wat leuk dat we jullie zo kunnen volgen , wel blijven schrijven hoor ! Groetjes van ons .

• 04 Mei 2014 - 21:00

Hanneke:

Wow, wat veel ervaringen!:) Leuk om jullie blogs te lezen. Geniet ervan, liefs Hanneke

• 05 Mei 2014 - 15:55

Margot:

Hoi wat een bijzondere verhalen van een land met zoveel uiterste. Volgens mij gaat het wel goed komen. Zeker met het links laten liggen van goed engels sprekende oplichters.